Så ska turister lockas stanna 55 dagar

En ny, åtta minuter lång reklamfilm kommer att locka långtidsturister över 55 år från nio länder till Kanarieöarna.

Silver Plus

En så lång reklamfilm för Kanarieöarna har aldrig gjorts tidigare, enligt turism-, industri- och handelsminister Yaiza Castilla.

Denna åldersgrupp utgör redan 34 procent av turisterna på Kanarieöarna, och bidrar med 35,5 procent av inkomsterna från turismen, påpekas i ett pressmeddelande.

Syftet är att få turister att stanna längre, och att spendera ännu mer pengar under sin vintervistelse på Kanarieöarna.

Det ambitiösa målet är att öka den genomsnittliga vistelsetiden från 10 till 55 nätter.

Det påpekas att personer över 50 år i Europa sitter på upp till 70 procent av tillgångarna och därför generellt sett har en bra ekonomi.

Enligt det tyska institutet FUR är dessa människor Europas guldgruva inom turism, och kommer att öka sitt inflytande på resemarknaden i framtiden.

Lägre levnadskostnader på Kanarieöarna är bland argumenten som kommer att locka turisterna.

Översättning: Thomas Nilsson thomas.nilsson@canariajournalen.no

Tags