6 007 döda och saknade på flyktingrutten 2023

År 2023 var det dödligaste hittills på flyktingrutten över Atlanten från Afrika till Kanarieöarna, visar en ny rapport.

Minst 6007 flyktninger og andre migranter mistet livet ute på Atlanterhavet i 2023.

Denna långa kanot (cauyco) anlände till El Hierro den 6 januari.

Upp till 6 007 flyktingar och andra migranter miste i fjol livet på Atlanten, enligt en rapport som släpptes den 9 januari av hjälporganisationen Caminando Fronteras.

I siffran ingår både de som hittats och bekräftats döda, och de som försvunnit till havs utan att ha hittats.

Var åttonde dödad

Denna rutt anses vara världens farligaste och 2023 var det rekordmånga människor som försökte nå Kanarieöarna i små båtar.

39 910 personer överlevde resan.

6007 människor miste livet.

Det innebär att en av åtta migranter miste livet när de försökte ta sig till Kanarieöarna.

Förra året registrerades 123 båtvrak av hjälporganisationen på denna rutt och 85 på de andra båtrutterna till Spanien.

Människor från 17 länder har mist livet på den farliga resan:

Illustration: Caminando Fronteras

Flest dödsfall på resor från Senegal

3186 av offren reste förra året till Kanarieöarna från Senegal.

1018 reste den längsta rutten från Gambia.

385 från Mauretanien.

1418 reste man mot Kanarieöarna från Marocko och Västsahara.

Senegal rutt

Politisk och social oro med kränkningar av mänskliga rättigheter, våld, förföljelse, fängslanden och förtryck av oppositionspolitiker och demonstranter präglade Senegal under 2023.

Detta har lett till en dramatisk ökning av båtflyktingar och till att ett stort antal människor mister livet till havs.

Upproret i Senegal beror till stor del på att fiskelicenser har beviljats tandra länder, vilket har lett till att många fiskefamiljer har förlorat sitt levebröd.

Ett stort antal barn och unga i åldern 8–17 år har också gett sig ut på den farliga resan under 2023, långt fler än tidigare.

Många flyktingbåtar stoppades utanför Senegals och Mauretaniens kuster och nådde därför aldrig Kanarieöarna.

Flyktingströmmen från Senegal ökade markant från juli och nästan exploderade i oktober.

De flesta av dem som har lämnat landet är senegaleser, men det har också förekommit migranter från Gambia, Mali, Guinea Bissau och Guinea Conakry under de sista månaderna under 2023, enligt rapporten.

Gambia-rutten

Från Gambia började ökningen i mitten av oktober och de flesta båtarna avgick under en period av tre veckor.

Båtarna transporterade ett stort antal människor från flera olika länder, och de flesta från Gambia och Senegal.

Andra kommer från Mali, Guinea Bissau och Guinea Conakry.

I dessa båtar har det också varit ett stort antal barn och ungdomar under 18 år.

Caminando Fronteras registrerade tolv tragedier med 1 018 dödsfall på Gambiarutten förra året, och fyra båtar försvann spårlöst.

Från Mauretanien

Under andra halvåret 2023 skedde också en ökning av båtar som avgick från Mauretanien.

Båtarna transporterade människor som flydde från länder i Sahel, särskilt Mali, där det  varit våldsamma konflikter mellan många upprorsgrupper, och mauretanier.

Caminando Fronteras registrerade tio tragedier med 395 döda och sju båtar som aldrig har återfunnits.

Det påpekas att flyktingar i transit i Mauretanien utsätts för våld.

Marocko och Västsahara

Rutterna från Marocko och Västsahara kännetecknas av migranter som har hindrats från att ta sig från Nordafrika till fastlandet på grund av förstärkta gränskontroller, och som har sökt andra resvägar.

År 2021 började användningen av rangliga gummibåtar öka som ett alternativ till rangliga träbåtar.

Dessa är ännu farligare att korsa havet med än träbåtar.

Detta har lett till en ökning av antalet skadade och döda.

Uppblåsbara båtar är nu de vanligaste fartygen på dessa rutter.

Under 2023 har båtarna transporterat passagerare både från Nordafrika och från länder längre söderut i Afrika.

En stor del av passagerarna var kvinnor på genomresa från länder längre söderut.

De flesta kvinnorna hade barn med sig.

Flera barn föddes också ute till havs under överfarten.

51 tragedier med 1418 dödsfall registrerades på denna rutt förra året, och 21 båtar försvann till havs.

384 barn har dött

På alla flyktingrutter från Afrika till Spanien har upp till 6618 dödsfall registrerats.

Av dessa är 384 barn och 363 kvinnor.

Illustration: Caminando Fronteras

84 båtar har försvunnit med alla passagerare.

På Algeriet-rutten har upp till 384 människor dött, på Alborán-rutten upp till 30 och i Gibraltarsundet upp till 147.

Oktober toppar dödsstatistiken med totalt 2370 dödsfall på alla linjer, följt av juni med 1197 och november med 1023.

Dödsfallen under 2023 kom från 17 olika länder, enligt rapporten.

Flera tog de långa båtrutterna

Under 2023 kom strömmen av flyktingar och andra migranter från länder långt bort från Kanarieöarna, det vill säga Mauretanien, Senegal och Gambia, enligt rapporten.

Dessa resor är 1000-1700 kilometer långa och innebär större faror än rutterna från Marocko och Västsahara till Kanarieöarna, som är cirka 120-200 kilometer långa.

Ökningen av långkanoter från Senegal är kopplad till ökad politisk och social instabilitet i landet.

Siffrorna visar tydligt hur farlig vägen till Kanarieöarna är. Illustration: Caminando Fronteras

Alllvarligaste bristerna

Caminando Fronteras pekar på de faktorer som organisationen anser vara allvarligast:

  • Prioritering av gränskontroll före avlastning.
  • Underlåtenhet att aktivera sök- och räddningsåtgärder med nödvändig hastighet.
  • Den allt vanligare praxisen med passivt sökande.
  • Effekterna av externaliserade gränser mot tredje land.
  • En minskning av medel som är avsedda att skydda liv.

Caminando Fronteras genomför kontinuerlig övervakning och grundliga analyser av flyktingrutterna från Afrika till Spanien.

Detta baseras på information från observatorier för gränsrättigheter, migrationskooperativ, räddningstjänster, familjenätverk och människorättsförsvarare, enligt årsrapporten "Monitoring the right to life 2023".

Flyktingströmmen till Kanarieöarna har fortsatt med högt tryck under de första dagarna av 2024.

Översättning: Thomas Nilsson thomas.nilsson@canariajournalen.no

Bli en privat sponsor du också! Canariajournalen har valt att ha allt innehåll utanför betalväggar och finansierar sin drift med annonser och privata sponsorer, utan prenumeration eller pressstöd. Det kostar pengar att driva kvalitetsjournalistik, och du kan hjälpa oss att bli ännu bättre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valfri slant pengar: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. Tack på förhand för ditt stöd !

Tags