Semestra sakta Kanarieöarnas nya melodi

Långsam resande, "Go with the slow", är ett nytt semesterkoncept som Kanarieöarnas turistnämnd nu går in för.

Filmtrailer fra til Turismo de Islas Canarias.

En ny kampanj för naturturism ska startas där det läggs vikt vid att turisterna kan stanna upp och njuta av upplevelsen, istället för att stressa genom landskap och samhällen, och därmed gå miste om mycket.

Långsamt är trendigt

I ett pressmeddelande visar Kanarieöarnas turistnämnd att långsam resande är en pågående trend.

Här handlar det om att erbjuda turister en mer medveten och tillfredsställande reseupplevelse, en som skiljer sig från besattheten att inte missa något."Go with the slow" är en ordlekpå det kända begreppet "Go with the flow."

Omfördelning av inkomster

Natur- och landsbygdsturism är en viktig del av Kanarieöarnas turiststrategi, och ska bidra till att omdirigera den ekonomiska påverkan turismen har på Kanarieöarna, som domineras stort av sol- och badturism, påpekas det.

Naturturism stod för 21 procent av den totala turismen på Kanarieöarna 2024, mätt i antalet turister. 35 procent av naturturisterna valde paketresor, en betydligt lägre andel än genomsnittet för alla turister, som var 50 procent.

Det var flest naturturister från Tyskland, med spanjorer från fastlandet som nummer två, Storbritannien som nummer tre och Frankrike som nummer fyra.

Naturturisterna semestrade längre på Kanarieöarna än andra turister, 10,1 dagar i genomsnitt jämfört med 9,4 dagar. De spred sig också mer över regionen.

"Go with the slow" riktar sig till turister som har intresse för upptäckter och är engagerade i miljövärden, upplyser turistnämnden. 

Reklamfilmer på många språk

En reklamfilm för erbjudandet är gjord på 15 språk, däribland svenska och engelska.18 andra filmer med utvalda teman som gäller Kanarieöarnas natur och identitet har gjorts på tio språk, däribland norska, svenska och danska.

Temana handlar bland annat om naturlandskapet, gastronomi, vandring, boende på landet, hantverk, identitet och kulturarv. Två TikTok-filmer på engelska och spanska har också skapats.

Filmerna kommer att finnas tillgängliga på Kanarieöarnas Instagram-, TikTok- och YouTube-kanaler.

Kampanjen finansieras av EU:s ERDF-fond.

Översättning från Canariajournalen.no: ThomasNilsson thomas.nilsson@canariajournalen.se

Bli en privat sponsor du också! Canariajournalen har valt att ha allt innehåll utanför betalväggar och finansierar sin drift med annonser och privata sponsorer, utan prenumeration eller pressstöd. Det kostar pengar att driva kvalitetsjournalistik, och du kan hjälpa oss att bli ännu bättre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valfri slant pengar: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. Tack på förhand för ditt stöd !

Tags