En stor studie visar att elbilar har en låg ägandekostnad i Spanien

Den spanska konsumentorganisationen OCU har deltagit i en undersökning av den europeiska konsumentorganisationen BEUC för att ta reda på vilka kostnader utöver hela bilens livslängd som gäller för bilar med olika motortyper.

Två elbilar under testkörning Gran Canaria runt utan laddningsstopp. Foto: Limonium Canaria

Syftet med studien var att ta reda på om övergången till låg-utsläppsbilar kommer att påverka konsumenterna negativt.

Svaret är nej. Rapporten visar att elbilar och laddningshybrider i allmänhet blir bland de mest lönsamma efter ett visst antal kilometers körning.

Den visar också att elbilar ger de lägsta koldioxidutsläppen även när utsläppen från elproduktionen i Spanien ingår.

Det påvisas också att grön teknik för fordon blir alltmer billigare så att kostnaden för konsumenterna sänks över tid.

Speciella förhållanden i Spanien

En av skillnaderna för Spanien jämfört med andra länder i Europa är att bilarna används under en längre tid än i de flesta andra länder innan de säljs vidare.

Spanska skatter på bilar med höga koldioxidutsläpp är också relativt höga och det finns ett så kallat "superval" -pris för el med lägre nattpriser

Förutom elbilar, hybrider och uppladdningsbara hybrider ingår bilar som körs på naturgas (CNG), flytande gas (LPG), bensin och diesel i studien, liksom bränslecell-bilar som körs på vätgas.

Elbil är näst billigaste

I ett praktiskt exempel studerades kostnaden för en bil i VW Golf-klassen (C-klass) 2018 och som körde 12.900 kilometer per år i elva år. För elbilar är det räknat på laddning under nattetid då elpriset är som lägst.

Resultatet visar att den totala kostnaden för en elbil är näst lägsta, 50.123 euro efter elva år och 141.900 kilometer. Den lägsta är CNG-bilar med 47.665 euro, och LPG-bilar är lite dyrare än elbilar.

En dieselbil kostar nästan 2000 euro mer än elbilen, och en uppladdningsbar dieselhybrid kostar cirka 2500 euro mer.

Den uppladdningsbara bensinhybriden kostar 4000 euro mer än elbilen, bensinbilen 5500 euro mer och bensinhybriden över 7000 euro mer.

Här är kostnaderna för de olika motortyperna

Kostnadsskillnader uppskattades också 2020 (två år efter inköpet), 2025 och 2030. Referensen är kostnaden för en dieselbil, och för andra motortyper beräknas en procentuell skillnad från detta i kostnader.

Elbilen får 5,8 procent lägre totalkostnader än en dieselbil 2020, 7,1 procent lägre år 2025 och 9,2 procent lägre år 2030.

Naturgasbilar har den lägsta totala kostnaden både 2020, 2025 och 2030.

Bortsett från bränslecellbilar, som är de dyraste och uppladdningsbara dieselhybriderna, som är billigare, är alla bensin- och dieselvarianter de dyraste både 2020, 2025 och 2030.

På Kanarieöarna har mervärdesskattebefrielser införts i år (Kanarieöarnas skattevariant kallas I.G.I.C.), vilket gör elbilar ännu billigare och i Spanien subventioner för inköp av elbilar.

Elbilar har de lägsta utsläppen

OCU har också tittat på skillnaden i koldioxidutsläpp för de olika motorvarianterna. Detta visar att elbilarna avger minst. Elbilar har ungefär en genomsnittlig förbrukning på 20 kilowatt timmar per 100 kilometer.

I beräkningarna är det uppskattat att koldioxidutsläppen från elproduktionen i Spanien är cirka 350 gram per kilowatt-timme på natten. Det innebär att elbilar, som tankas med el, avger cirka 70 gram per kilometer.

OCU har lagt drygt 10 procent i distributionsförluster och lägger därför till en utsläppschablon på 80 gram per kilometer för elbilar.

Utsläpp från bilar med olika motorvarianter

Bensin: 2,18 kg per liter. Vid en förbrukning om 6,5 liter per 1000 kilometer är utsläppen 142 gram per kilometer.

LPG: 1,7 kg / l. Förbrukningen av 8 l / 100 km ger en utsläpp av 134 gram per kilometer.

Diesel: 2,52 kg / l. Förbrukning av 5 l / 100 km ger en utsläpp av 126 gram per kilometer.

Laddningshybrid: 80 g / km vid elkraft plus förbrukning av 0,7 l och 142 g / km med bensinoperation 30 procent av tiden ger en utsläpp på 99 gram per kilometer.

Naturgas: 2,6 kg / l. Förbrukning på 3,5 kg / 100 km ger en utsläpp av 91 gram per kilometer.

Elektrisk: 80 gram per kilometer.

På Gran Canaria bygger örådet ut laddningsstationer som drivs av förnybar energi så att utsläppen från laddning av dem är noll för elbilar.

Det finns de som hävdar att elbilar förorenar mer när utsläppen till bilens produktion ingår.

Detta har motbevisats i grundliga och aktuella rapporter. Läs mer om det på Faktisk.no, som har kontrollerat sådana påståenden.

Lenker

Ladestasjoner for elbiler 

Sammenlign bilpriser i Spania, inkludert elbiler, på OCU.

Tags