Vätgasfabriker planeras på Kanarieöarna

Ett kluster av företag och institutioner som sysslar med grön vätgasproduktion på Kanarieöarna håller på att få fart med nya medlemmar.

hydrogen tanking bil

På väg till en grönare roadtrip på Kanarieöarna.

Den senaste medlemmen är Teneriffas teknik- och energiinstitut Iter.

Har byggt en ny avdelning

Iter ska bidra med forskning, utveckling och vetenskapliga och tekniska innovationer för att få 100 procent förnybar el genom produktion av vätgas.

Institutet har byggt en ny avdelning för förnybar elproduktion.

Iter lyder under Teneriffas öråd, och förnybar energi är ett viktigt arbetsområde.

27 medlemmar

27 privata och offentliga företag och institutioner ingår nu i väteklustret, kallat "Clúster Hub Hidrógeno Renovable Canarias".

De stödjer ett projekt för att inkludera produktion och användning av grönt väte i Kanarieöarnas avkarboniseringsprocess.

Tillverkning på två Kanarieöar

Syftet är att producera väte genom elektrolys av tidigare avsaltat havsvatten, och kommersialisera det för användning inom fordon, tunga transporter, hamnverksamhet och andra industrisektorer, skriver Iter i ett pressmeddelande.

Planen är att producera vätgas i två fabriker på Teneriffa och Gran Canaria.

Söker finansiering

Initiativtagarna vill få medfinansiering från EU:s Next Generation-fond och har presenterat projektet för Kanarieöarnas regering.

Pengar har redan sökts från "H2 Pioneers-programmet som lanserades i februari av Institutet för diversifiering och bevarande av energi (Idae), som ligger under ministeriet för transport och ekologisk övergång.

Viktig faktor

Grönt väte framställs genom att separera syre från vatten med hjälp av förnybar energi så att det inte sker några utsläpp vare sig i produktionsfasen eller användningsfasen.

På Kanarieöarna anses grönt väte vara en viktig faktor för avkarbonisering genom att använda vätet i transporter, som är den största utsläppskällan på Kanarieöarna.

Klustermedlemmar

Medlemmarna i vätgasklustret är kopplade till landtransporter, sjöfart, turism, teknik och universitetssektorn.

På medlemslistan finns bussbolagen Titsa, Guaguas Global och Guaguas Municipales. Bussföretag på Gran Canaria och Teneriffa har för närvarande vätgasbussar beställda.

Listan inkluderar även bilhandlare som Toyota Canarias och Domingo Alonso-gruppen, samt Rivera-gruppen, hamnmyndigheterna i Santa Cruz de Tenerife och Las Palmas, flygplatsoperatören Aena, Canaragua, som driver sötvatten, Damm, Boluda , Navantia, Balearia, Cotenaval, Ashotel, FEHT, Satocan, Astican, Telefónica, Canary Islands Institute of Technology ITC och universiteten i La Laguna, Las Palmas och Galaway, bland andra.

Översättning: Thomas Nilsson thomas.nilsson@canariajournalen.no

Fördelar med grönt väte:

Tillverkad med kraft från förnybara energikällor:

 Konventionella produktionsmetoder innebär att man utvinner väte med hjälp av fossila bränslen.

För grönt väte används förnybar energi i elektrolysprocessen där vatten omvandlas till väte.

Mångsidig användning

Väte kan användas som bränsle, som energibärare för att generera el och värme, och som råvara i industriella processer och produkttillverkning.

Minskar CO2-utsläpp

Att använda fossila bränslen för att producera väte orsakar klimatskadliga CO2-utsläpp till atmosfären. Genom elektrolys med förnybar energi är syre den enda biprodukten av väte, och syre kan användas för andra ändamål, eller helt enkelt frigöras. CO2-utsläppen kan också minskas genom att ersätta fossila bränslen och fossila råvaror med grönt väte.

(Källa: Statkraft)