Så hejdades flyktingströmmen från Afrika

Strömmen av båtfarare på rutterna från Afrika till Kanarieöarna har minskat kraftigt under de senaste nio månaderna.

Redningsbåt og flyktningbåt i Los Cristianos.

Flyktingbåt vid hamnen i Los Cristianos på Teneriffa. (Arkivfoto)

Från Senegal är minskningen 77 procent, från Mauretanien 51 procent och från Marocko 55 procent.

Totalt är minskningen av båtflyktingar som har rest till Kanarieöarna under årets nio första månader 58,1 procent enligt en rapport från Spaniens inrikesministerium.

I antal är minskningen störst från Mauretanien, där antalet har gått ner från 16 976 under perioden januari-september 2024 till 8 178 i år.

Får beröm från EU

Under ett möte i Nouakchott i Mauretanien den här veckan gav EU:s representanter beröm till både den kanariska regeringen och afrikanska myndigheter för de insatser som gjorts i afrikanska länder för att minska den irreguljära migrationen, skriver Kanarieöarnas regering i ett pressmeddelande.

EU säger sig vara säkra på att migrationen från Mauretanien kommer att fortsätta att minska om de åtaganden som ingåtts uppfylls.

Den kanariska regeringen säger att nedgången är ett resultat av EU:s samarbete med Mauretanien för att bromsa migrationen och väpnade konflikter samt politisk instabilitet i Sahelbältet.

Mauretanien är granne till flera av de länder som har varit mest utsatta för militärkupper, jihadistgrupper och rysk närvaro, och anses vara det mest stabila landet i området. Därför prioriteras landet av EU i migrationssammanhang.   

Motorväg för migration

Det senaste året har Mauretaniens regering varit särskilt angelägen om att "sluta vara en motorväg för irregulär migration till Kanarieöarna", betonas det av EU:s representanter under mötet.

Det beräknas att omkring 300 000 flyktingar från länder med stora konflikter vistas i Mauretanien, där det bor över 50 miljoner människor, och att många av dessa flyktingar planerar att resa vidare till EU-länder via Kanarieöarna.

Europeiska kommissionen samarbetar med Mauretanien i säkerhetsfrågor för att försöka hålla kvar flyktingarna i landet.

Transitcenter för flyktingar

EU har upprättat två transitcenter i Mauretanien, ett i Nouakchott och ett i Nouadhibou.

Dessa ska överlämnas till de lokala myndigheterna i oktober som en del av samarbetsavtalet.

Avtalet innehåller en rad villkor och åtaganden som måste uppfyllas.

Viktiga avtalsområden

En av de viktigaste delarna av avtalet är att begränsa avgångar av flyktingbåtar från Mauretaniens kust.

Denna politik, kombinerad med nedmonteringen av maffian som bedriver människohandel, har lett till att rutten har förändrats mot sydliga länder.

Särskilt mot Gambia och Senegal, och till och med Guinea Conakry, som ligger 2000 kilometer från Kanarieöarna.

Detta var ämnet under ett möte som Mauretaniens president hade med Europeiska kommissionens ordförande, Ursula Von der Leyen, om bilaterala avtal.

Goda resultat

Det gällande samarbetsavtalet ingicks för ett och ett halvt år sedan och har visat sig ge god effekt. Om avtalsvillkoren upprätthålls, bedömer EU:s representanter att det finns goda möjligheter till en fortsatt minskning av avgångar av flyktingbåtar till Kanarieöarna, uppges det i pressmeddelandet.

Utbildning ger jobbmöjligheter

EU-representanterna påpekar att Västafrika prioriteras genom samarbetsprojekt inom hälsa och utbildning med partnerländer och partnerregioner. Därför värderas det arbete som utförs av Kanarieöarnas myndigheter i afrikanska länder. 

De pekar särskilt på yrkesutbildning i ursprungslandet som utförs av Kanarieöarnas myndigheter genom Tierra Firme-projektet.

Detta är ett banbrytande initiativ där mer än 500 unga människor från Senegal, Mauretanien och Gambia nu får praktisk utbildning för att arbeta i sina länder inom sektorer med hög efterfrågan på arbetskraft, såsom bygg och anläggning, jordbruk, turism och textilier.

Jobbmöjligheterna gör att fler afrikaner kan försörja sig själva ekonomiskt i sina hemländer istället för att riskera livet för att skapa ett drägligt liv i Europa.

Översättning från Canariajournalen.no: ThomasNilsson thomas.nilsson@canariajournalen.se

Bli en privat sponsor du också! Canariajournalen har valt att ha allt innehåll utanför betalväggar och finansierar sin drift med annonser och privata sponsorer, utan prenumeration eller pressstöd. Det kostar pengar att driva kvalitetsjournalistik, och du kan hjälpa oss att bli ännu bättre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valfri slant pengar: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. Tack på förhand för ditt stöd !

Tags