EU-pengar till vätgaståg på Kanarieöarna

Den kanariska regeringen planerar för vätgasdrivna tåg och överväger olika modeller för finansiering från EU för de planerade tåglinjerna på Gran Canaria och Teneriffa.

hydrogen_tog_alstom_kanariøyene

Sådana här vätgaståg är relevanta för Gran Canaria och Teneriffa. Detta är i drift i Tyskland.

Den här veckan besökte en delegation från den regionala regeringen Bryssel för att diskutera finansiering.

På Gran Canaria finns planer på en tåglinje mellan huvudstaden Las Palmas i norr och turistområdet Maspalomas i söder, via flygplatsen, och på Teneriffa planeras en liknande tåglinje i turistområdena.

Strukturfonder, Next Generation-fonder, Connecting Europe-mekanismen och lån från EU:s investeringsbank är alternativ som övervägs, enligt ett pressmeddelande som har skickats ut.

Den beräknade kostnaden för tågprojektet bara på Gran Canaria, inklusive 11 stationer, är 1,65 miljarder euro.

Den kanariska delegationen hade ett möte med direktören för Europeiska kommissionens byrå för infrastruktur, klimatförändringar och miljö, Paloma Aba Garrote, och med chefen för enheten för transportinvesteringar, Philippe Chantraine.

Det är aktuellt att använda Adif i tågprojekten, ett publikt bolag som sköter byggnation och drift av vägar.

Delegationen reste vidare till Hamburg för att studera erfarenheterna av vätgaståget Coradia iLnt, ett regionaltåg som produceras av Alstom-gruppen.

Detta är världens första vätgasdrivna passagerartåg.

Bränslecell på vätgaståget Coradia iLint i Tyskland. Foto: Alstom

Med vätgas blir tåglinjerna billigare än med eldrift och den visuella påverkan minskar.

Alstom har levererat 14 sådana tåg till Hamburg och kommer att leverera ytterligare 27 till Frankfurt.

Tåglinjerna på Kanarieöarna ska vara 55 respektive 80 kilometer långa, det vill säga medeldistans.

Hastigheten ska ligga mellan 140 och 160 kilometer i timmen.

Översättning: Thomas Nilsson thomas.nilsson@canariajournalen.no

Bli privatsponsor du også! Canariajournalen har valgt å ha alt innhold utenfor betalingsmurer, og finansierer driften med annonser og privatsponsorer, uten abonnement eller pressestøtte. Det koster å drive kvalitetsjournalistikk, og du kan hjelpe oss til å bli enda bedre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valgfri slant med penger: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. På forhånd takk for din støtte!

Tags