Föroreningsrisken efter färjeolyckan är över på Gran Canaria

Örådet på Gran Canaria avslutade igår räddningsinsatsen efter oljeutsläppet som inträffade när en färja krossade en vågbrytare i hamnen i Las Palmas i fredags kväll.

Dieseloljan som läckt ut ska inte ha orsakat några betydande miljöskador på Gran Canaria. Foto: Gobierno de Canarias

60.000 liter dieselolja rann ut när en oljeledning bröts vid kollisionen. 30000 liter uppsamlades direkt, resten rann ut i havet. Detta ledde till att åtta stränder mellan Las Palmas och flygplatsen som en försiktighetsåtgärd stängdes.

Tre fartyg har sedan utsläppet inträffade på fredag ​​kväll arbetat för att dels samla upp oljeutsläppet, men också använda  använda propellrarna till att virvla upp och syresätta det förorenade vattnet så att bränslet skulle avdunsta snabbare.

Ingen olja låg i havet utanför Gran Canarias östkust vid inspektioner som utfördes av en helikopter och ett plan igår. Beredskapsplanen för miljöutsläpp ajournerades därmed. Det återstår enligt örådet nu bara ett oljeutsläpp i hamnen.

Oljan bör inte ha nått kustlinjen, och det har inte förekommit några rapporter om fåglar förorenade av olja, enligt örådet.

Miljöorganisationen Ben Magec har gått ut med kritik mot miljöoberedskapen i Puerto de La Luz, hamnen i Las Palmas.  Miljöorganisationen anser att beredskapen inte är bättre än den var när det läckte ut stora mängder olja från en rysk fiskebåt som sjönk i april 2015. Det läckaget av olja ledde till föroreningar på flera ställen längs kusten på den södra delen av ön.