Handelsförening slår tillbaka om skitlukt i Playa de Mogan

Den 20:e juli gick borgmästaren i Mogan kommun på Gran Canaria ut med påståenden om att restauranger och hotell bidrar till luktproblemen i Mogan inte kan lösas. Nu slår restaurantägarna tillbaka.

Det är särskilt i de delar av strandområdet som ligger närmast flodbädden som det är problem med stank i Playa de Mogan. Problemet har funnits i minst 20 år. Foto: Åsmund Ryvik

Borgmästare Onalia Bueno hävdar att restauranger kastar fett direkt i avloppsnätet, och att det är därför de åtgärder som kommunen har gjort för att ta bort luktproblem, som har pågått i många år, inte fungerar som de ska.

Utpekar ökad mängd avföring som orsak

I två texter på handelsföreningen i Playa de Mogans (Asociacion empresario Playa de Mogan) hemsida med titeln "Den verkliga orsaken till luktproblemen i Playa de Mogan" utpekar föreningen ökade mängder avföring som en följd av ett nytt hotell och fler turister, och ett avloppssystem som inte är avsedd för detta, som orsak.

I texten, påpekas att varje person i genomsnittlig klämmer ut 150 gram fast avföring och två liter urin varje dag. Detta kopplas till öppnandet av ett stort Radisson Blu hotell i Playa de Mogan i december, som har sängar för nästan 1000 personer.

En snabb beräkning visar att ett fullsatt hotell kommer att producera ytterligare 2.000 liter urin och 150 kg av fasta avföring per dag. I själva verket är det osannolikt att hotellet kommer att vara helt fullbelagt hela tiden, men kan bli ganska fullt vid påsk, jul och under sommarlovet.

Blev lovade att problemet skulle lösas

Föreningen påpekar att under valkampanjen 2015 lovade myndigheterna att avloppssystemet skulle förbättras och att den vidriga lukten skulle försvinna.

Branschorganisatioenn hävdar att de lokala myndigheterna har valt en destruktiv strategi när de skyller på andra och hotar med inspektioner och böter i stället för att ta ansvar och svara på de många rapporter som tyder på att dräneringssystemet inte klarar av det ökande antalet turister.

Det hänvisas  till en läcka som uppstod på avloppsreningsverket i april, när restaurangerna led ekonomiskt, enligt uppgift utan att klaga, eftersom stranden var stängd medan reparationer ägde rum.

Varför inte först förklara för restaurangägare som gör fel och hur det kan åtgärdas, ber föreningen, och påpekar att lösningen är mycket enkel: Det är nödvändigt att ringa ett företag som samlar in olja och transporterar den till återvinning.

Visar på den ekonomiska betydelsen

I ett inlägg på föreningens webbplats påpekas att restauranger och hotell är hjärtat av turistnäringen i området, och bidrar mycket till den lokala ekonomin.

Man hänvisar till att medlemmarna betalar 40 cent per kvadratmeter terrass per dag i avgift till kommunen för användandet av allmän mark, och 54 cent i avloppsavgift per kubikmeter vatten som används.

I tillägg kommer avgiften för bortskaffandet av avfall på mellan 635 och 1300 euro per år, beroende på antalet kvadratmeter nu, och en avgift på mellan 1,23 och 2,68 euro per kubikmeter vatten.