Kämpar med organiska svampar för att begränsa oljeutsläpp till hamnområdet på Fuerteventura

Två fartyg från sjöräddningstjänsten och ett skepp från marinen sätts in i kampen mot spridningen av oljeutsläpp från åtta sjunkna och grundstötta pråmar i en hamn i Gran Tarajal på Fuerteventura.

Den här bilden togs från en helikopter den 3 mars i Gran Tarajal hamn. Foto: 112 Canarias / GES

Åtta av nio pråmar i hamnen sjönk eller skadades och gick på grund när stormen Emma rasade som värst.

40 ton olja samlades

Pråmerna innehöll totalt 150 ton olja i bränsletankarna, och en del har runnit ut i hamnområdet. Flera flottörbarriärer har lagts ut och hittills har 40 ton olja samlats in.

Hela 36,5 ton detta har samlats in av en typ av återanvändbara svampar som utvecklats på universitet i Las Palmas tillsammans med ett italienskt företag. Svamparna kan användas 100 gånger och skickas sedan till tillverkaren för återvinning.

Dykare från marinen bekräftade i dag att det inte finns några nya oljeläckage, säger Nieves Lady Barreto, Kanarieöarnas minister för territorialpolitikk, hållbarhet och säkerhet i ett pressmeddelande i dag, tisdag, efter ett möte med säkerhetskommittén PEMAC.

En överflygning med flygplan idag har inte upptäckt några nya oljefläckar i hamnområdet. Det finns också observerat marint liv i hamnen i form av fisk, vilket är ett gott tecken.

Oljefläck utanför hamnen

Den största rädslan är att olja kommer att spridas utanför hamnområdet och driva in till närliggande stränder.

Oljefläckar på cirka 1000 kvadratmeter och en remsa i riktning Gran Tarajal stranden har upptäckts utanför hamnen, men oljeutsläppet ska ha stoppats från att sprida sig ytterligare med hjälp av barriärer.

En av de sjunkna pråmarna har bärgats, och ansträngningar görs för att stoppa läckorna och bärga de andra fem pråmarna placerade under vatten och utföra tömning bränsletankar. En pråm tas också upp på land.

Analyser görs kontinuerligt av vattenkvaliteten vid stränderna, och hittills har förorenat vatten inte detekterats.

En karta med din ungefärliga positioner på pråmarna längst ned på botten kommer att göras i dag, och en plan för hur de ska tömmas på bränsle och bärgas ska läggas fram på onsdag.

Prov av havsbotten tas och skickas för analys i Barcelona.

Nekades förankring utanför hamnen

De nio pråmarna lär ha vägrats att förankra utanför hamnen eftersom det var för lite besättning, totalt två matroser totalt, skriver tidningen La Provincia.

Om de hade förankrat utanför, skulle det ha kunnat bli en betydligt värre miljökatastrof.