ANNONSE
Las Palmas de Gran Canaria
+22°C
Partly Sunny
Santa Cruz de Tenerife
+23°C
Partly Sunny
PUBLISERT 19. JANUAR 2017 - SIST ENDRET 27. JANUAR 2017
Norvald Erlandsen Egersund vill tvinga butiksbedragarna på Gran Canaria ner på knä. Om ett år kommer det att bli rättegång i Las Palmas. Foto: Hugo Ryvik

Butiksägare på Gran Canaria greps för 100.000 kronorsbedrägeri mot en norrman

Pensionären Norvald Erlandsen (67) från Egersund i november blev enligt egen utsago lurad på 100.000 norska kronor när han skulle köpa en surfplatta i Puerto Rico på Gran Canaria. Nu har han lyckats med något nästan ingen annan har lyckats med på 30 år: Att få butiksbedragarna ställda inför rätta.

ANNONSE

En 36-årig utländsk man ännu gripen misstänkt för att ha lurat Erlandsen på totalt 11,567 euro i en elektronikaffär i Puerto Rico kommun, enligt information som Guardia Civil har gett till Canariajournalen. Det blir cirka 105000 NOK med dagens växlingskurs.

Polisen undersöker nu också tre andra personer som de misstänker är involverade i bluffen.

Svårt att bevisa bedrägerierna

Polisen har hittills haft stora problem att väcka åtal och få fällande domar för dessa butiksbedragare. Speciellt eftersom praktiskt taget inga turister gör sig besväret att anmäla bedrägerierna på Gran Canaria - men också på grund av att bedragarna använder smarta metoder och nästan alltid kan visa att kunderna har fått de varor de ville och fått dem undertecknade för inköp.

- Nu hoppas jag att andra som har blivit lurade i dessa butiker också anmäler till Guardia Civil så polisen får mer att gå på, säger Norvald Erlandsen.

Se en bildserie på misstänkta butiker, bedrägeriutrustning och människor som blivit svindlade

Kan bli ett stort genombrott

Gripandet kan vara ett stort genombrott för att utrota denna typ av bedrägeri i butiker i turistområdena på södra Gran Canaria.

Svindlerierna har pågått i stor skala sedan 1980-talet och har ökat under de senaste två till tre åren. Ett stort antal norrmän och turister från flera andra länder har blivit lurade.

Läs mer om bluffen Erlandsen utsattes för här: Norrman lurad på över 80.000 kronor i butik på Gran Canaria.

Två butiker inblandade

Butiken där kortbedrägerierna utfördes ligger vid strandpromenaden i turiststaden Puerto Rico, men bluffen startade i en liknande butik i hamnen i Puerto de Mogan, några kilometer längre västerut, innan det fortsatte i Puerto Rico, enligt Norvald Erlandsen.

Båda städerna är mycket populära bland norrmän, och många har upplevt svindlerier i sådana butiker.

Upptäckte bluffen efter hemresan

Bedrägeriet genomfördes dagen före Erlandsen och hans fru skulle resa hem till Norge från semester på Gran Canaria i november. Han upptäckte först hur stor omfattningen var på bluffen efter att han kommit hem till Egersund.

Kontoutdraget visade att ett kreditkort och ett betalkort blivit belastat med totalt nästan 90.000 norska kronor. Allt Erlandsen hade fått för pengarna var en surfplatta av lågkvalitativt varumärke och ett 4G-modem utan något fungerande abonnemang.

Guardia Civils utredare i Puerto Rico fick senare reda på att det drogs ytterligare ett belopp så att svindeln slutade på över 100.000 kronor totalt. Det extra beloppet var på nästan 2000 euro, men Erlandsen har inte detta registrerat på sina kontoutdrag.

Mycket få fall blir anmälda

De flesta turister som blir lurade på det här sättet på Gran Canaria är förtvivlade över förlusten, men väljer ändå att skriva av förlusten och lämnar saken bakom sig.

Se videon butiker, utrustning och människor som är lurad

De tycker att det är alltför mycket besvär, har svårigheter med språket, samt upplever osäkerhet om hur man ska gå tillväga för att få tillbaka pengarna och vart man ska vända sig för att få hjälp.

Ofta blir inte bedrägeriet upptäckt förrän de är tillbaka i sitt hemland, och det kan bli dyrt om man måste ta ledigt från arbetet och betala för ytterligare resor och hotellvistelser på Kanarieöarna för att anmäla och vittna i rätten.

Problemet är att de som anmäler hemma i Sverige eller Norge eller försöker få tillbaka pengarna från kortutgivaren eller försäkring, oftast inte kommer någonstans. Detsamma gäller för ärenden som överlämnas till banken för överklagande.

Reste tillbaka för att få pengarna återlämnade

Erlandson var dock fly förbannad och tänkte inte låta skurkarna komma undan. Han anmälde saken till polisen i Norge. Fallet avslogs på grund av brist på bevis, enligt ett brev från polisen.
Erlandsen lät inte det avskräcka honom. Han beställde ny semesterresa till Puerto Rico i januari tillsammans med sin fru, fick tag i en tolk när han kom fram, och gick till Guardia Civil i Puerto Rico för att rapportera fallet.

Polisen skred till handling

Efter att ha först ha varit något avvisande, tog polisen ordentlig tag i ärendet och dök upp i butiken tillsammans med Erlandsen och tolken. Det fanns ingen personal, men en person från butiken intill dök upp.

- Det visade sig att butiken hade en ny ägare och nytt namn från den 1 januari, säger Erlandsen.

Den nye ägaren befann sig i en restaurang i närheten och fördes till butiken. Polisen tryckte på för att få information om vem den tidigare ägaren var, enligt Erlandsen.

Erbjöds pengarna tillbaka

- Medan diskussionen pågick, kom konstigt nog personen i butiken bredvid med ett erbjudande om att jag kunde få mina pengar tillbaka om jag kom tillbaka till butiken vid en viss tidpunkt. Det skulle dock inte polisen ha gått med på i och med att det nu blivit ett polisärende, säger Erlandsen.

Så småningom polisen fick reda på namnet på den tidigare ägaren, som något senare kunde gripas.

Erlandsen blev strax inkallad till en så kallad snabbrättegång i tingsrätten i Maspalomas den 13 januari. Den misstänkte, handelsmanen, dök också upp i domstolsbyggnaden med en advokat.

Canariajournalen var närvarande i rättssalen och följde förloppet.

Första omgången av snabbrättegången

Det visade det sig dock att en godkänd tolk inte erhållits i förväg av domstolen, och de kunde inte komma i kontakt med någon medan Erlandsen väntade.

Domanfullmäktigen som hanterade fallet valde att acceptera att den norska privata tolken, Ingrid Hoe Albrecht, kunde få göra jobbet. Efter tre kvarts väntan kallas de båda in i ett rum med fyra kontorsutrymmen där det pågick flera rättstvister och andra aktiviteter samtidigt.

Senare har Canariajournalen fått veta från jurister på Gran Canaria, att i dessa frågor är det ofta så att det kan vara en domare, biträdande domare eller funktionär som sitter med brottsoffren, den tilltalade och eventuella jurister och gör förhör.

Om det inte finns någon domare, sitter denna i ett annat rum och följer fallet via datorn och skickar frågor som ska ställas till deras företrädare.

Förklaringen

Den misstänktes försvarsadvokat deltog också i mötet, som ägde rum i en av de kontorsutrymmena. Under mötet frågade den person som hade rollen som domare först en rad frågor till Erlandsen.

- Vi gick igenom allt som hade hänt efter det att jag handlat i butiken i Puerto de Mogan tills jag var klar i butiken i Puerto Rico, och senare upptäckte att jag hade blivit lurad, säger han.

I sitt uttalande sade han bland annat att han först köpte en surfplatta som finns i Puerto de Mogan. Denna skulle konfigureras till norska, och han blev ombedd att hämta enheten i en "serviceavdelning" i Puerto Rico dagen innan han skulle åka hem.

"Serviceavdelningen" visade sig vara en butik som kallas Diamond Bazar och det var här kortbluffen påstås ha genomfördes när  två kreditkort drogs flera gånger i en betalterminal och med betydligt högre belopp än köparen var medveten om.

Enligt Erlandsen och hans hustru, som var med, blev upphämtade på hotel av en person från butiken i Puerto de Mogan och körde till butiken vid strandpromenaden i Puerto Rico när plattan skulle hämtas.

Den person som fyllt i pappersarbetet för affären var enligt Erlandsen samma på båda ställena, plus en person i Puerto Rico.

Förfalskade kvitton?

Under snabbrättegången lade försvararet fram ett handskrivet kvitto med en summa på 4.589 euro som undertecknades av Erlandsen.

- Där stod noterat flera varor som jag inte hade köpt, och de var inte med i det dokument som jag skrev under i butiken, sade han.

Erlandsen hävdar att han skrev sitt namn och adress på toppen av ett dokument som  undertecknades längst, men detta dokument fylldes inte med något annat när han skrev under. Dessutom hävdar Erlandsen att inte fick någon kopia av kvittot eller några andra dokument.

Han säger att när han skrev under ska han ha varit ganska trött och yr efter har utsatts för hårt säljtryck från andra säljare i butiken mer än två timmar.

Försvarsadvokaten frågade om det var Erlandsens underskrift, vilket han bekräftade. Hon frågade också om han fick med sig några varor från Puerto Rico butiken, och han bekräftade att han fått en surfplatta.

Försvarsadvokaten lade också fram ett kvitto på betalningsterminalen på samma belopp som var på kvittot. Allt detta framgår av protokollet från förhandlingen. Laddningen av kreditkort nummer två registrerades inte.

Ombads identifiera

Erlandsen togs sedan ut i väntrummet, där butiksägaren, som satt och väntade,pekades ut, och norrmannen tillfrågades om det var han som sålde varorna.

- Jag kände inte igen personen, så jag sa nej, jag tror inte det, berättar Erlandsen.

Tvivel om ansvar

Försvarsadvokaten frågade sedan Erlandsen om han hade ekonomiska problem, om han levde på sin pension, vad han hade arbetat med tidigare, om han var i gott skick fysiskt och psykiskt, om han hade sett fakturan innan, och om han kunde läsa och skriva.

Mot slutet av förhandlingen, blev han förelagd en utskrift av hans vittnesmål.

- Där stod att han hade fått en kopia av kvittot, men det stämde inte så detta var de tvungna att ändras innan Erlandsen kunde underteckna dokumentet, säger tolken, Ingrid Hoe Albrecht.

Erlandsen slutligen frågade om han ville ha kvar sin anmälan, vilket han bekräftade att han ville. Därefter har en ny förhandling på samma ställe schemalagts till den 17 januari.

 Detta noterades på kvittot:

  • En digital spegelreflexkamera Nikon D7000 med zoomobjektiv AF-P 18-55 VR och ett trebensstativ. Kameran är en modell som introducerades  2010 och har slutat produceras. Den blev erstatt  2012 av D7100, som återigen blev ersatt 2015 av D7200.
  • Kamera med objektiv och stativ var noterat till ett värde av 1.200 euro. Hos fotobutiken Dukes i Las Palmas säljs modellen fortfarande till ett pris av 679 euro med samma objektiv.
  • Et telezoomobjektiv 200-500 mm noteras till ett pris på 1.600 euro. Detta objektivet finns hos Dukes för 1.454 euro.
  • En bärbar datamaskin (platta) med avtagbar skärm av merket Dell Latitude 617S står med till ett pris på 1.239 euro. På Dells nätsidor i Spanien är Latitude 617 uppfört till ett pris på 749 euro.
  • Ett Hugo Boss / HP armbandsur (Smartwatch) står med till priset 550 euro. Dessa kan man normalt köpa för 295 euro.

Erlandsen hävdar att han inte har någon kännedom om någon av dessa produkter, och inte heller något intresse för sådana produkter.

 Dök inte upp i domstol

Innan den andra domstolsförhandlingen  skaffade Erlandsen en egen advokat. Under detta möte var hans  norska hustru med som vittne, med samma tolk och båda sidors advokater representerade .Enligt uppgifter som framkommit i samband med den andra domstolsförhandling försökte polisen få tag på de två personer som betjänade Erlandsen i Puerto Rico och Puerto de Mogan. Dessa kallades till förhandlingen, men dök inte upp. Det lär också ha framkommit att polisen har funnit att ägaren av betalterminalen inte är butiksägaren, utan en privatperson som de int kunnat leta rätt på.

 Omfattande rättsfall

Dessutom framkom det att polisen ser att ärendet är omfattande. Utredningen fortsätter. En ny rättegång kommer att schemaläggas i länsrätten i Las Palmas, men detta kommer inte att ske förrän om ungefär ett år.

 Den 19:e januari reste Erlandsen och hans fru tillbaka till Egersund.

 - Jag kommer att åka tillbaka till Gran Canaria för att delta i råättegångeni Las Palmas, säger Erlandsen, som har gott hopp om att få tillbaka pengarna.

Två andra norrmänn säger sig ha blivit lurade

Canariajournalen har , efter att vi först skrev om Erlandsen och bedrägeriet han säger ha blivit utsatt för,  blivit kontaktad av två andra norrmän som hävdar att de blivit  lurade på 50.000 kronor vardera i samma butik i Puerto Rico, samt även  en svensk kvinna som påstår sig ha blivit lurad på cirka 30.000 kronor med samma metod i Puerto de Mogan 

 De två norrmännen överväger också att återvända till Gran Canaria för att göra polisanmälan efter att Canariajournalen informerat dem om Erlandsens framsteg den här veckan.

I ett annat fall, köpte två norska kvinnor var sin Samsungplatta i samma butik i Puerto de Mogan där bedrägeriet på Erlandsen sägs ha startat, och skulle hämta dessa i samma butik i Puerto Rico där Erlandsen blev lurat dagen innan han återvände hem.

Kvinnorna klarade sig dock undan utan att bli lurade genom att de drog sig ur affären efter att ha läst om Erlandsen-fallet i Canariajournalen.

Svindlerier pågår enligt uppgift i flera andra butiker

Canariajournalen har kartlagt 15 andra butiker i Puerto de Mogan och Puerto Rico där turister hävdar att de har blivit lurade under de senaste tre åren. Dessa ligger både på shoppinggator och i olika köpcentrum. Tidigare i januari avslöjades en liknande bluff på Teneriffa av den nationella spanska polisen, Policia Nacional. Över 1000 turister ska ha blivit lurade på över 1,5 miljoner euro.

 Guardia Civil betonar starkt att människor som har utsatts för bedrägeri måste personligen anmäla sådana fall, eller möjligen utse en person som är behörig att lämna in anmälan. Polisen kan inte göra något åt ​​saken, om de bara får din förfrågan via e-post eller telefon, och uppmuntrar andra offer för bedrägeri att anmäla på plats på Gran Canaria.

  • Signera kortet.
  • Skriv inte ned PIN-koden, memorera den.
  • Rapportera omedelbart förlust eller stöld av kortet, och rapportere det så snart som möjligt till den aktuella finansinstitutionen.
  • Kalla alltid kortbelastningarna, kontrollera att beloppet motsvarar köpesumman.
  • Kolla och gå regelmässigt igenom kontoutskrifterna.
  • Låna inte ut kortet till någon,inte ens familj och vänner
  • Släpp inte kortet ur din åsyn när du betalar, och se till exempel till att betalningsterminalen blir förd till restaurangbordet.

Canariajournalen har försökt att få kontakt med personerna som är anklaget i rättssaken, men utan framgång.

Läs också

Svindler avslører alt: Slik blir nordmenn rundlurt i butikker på Kanariøyene (mest lest i 2016).

Bande skal ha svindlet over 1000 turister i butikker på Tenerife

Høysesong for svindlere på Kanariøyene – nordmann fralurt 54.000 kroner

Nordmann fralurt over 80.000 kroner i butikk på Gran Canaria

Svindel uten ende på Gran Canaria

Slik tar du et oppgjør med butikksvindlere på Gran Canaria

Dette er de vanligste svindeloppleggene på Kanariøyene

Turistkommune på Gran Canaria vil innføre polititjenester for turister

ANNONSE

Kvittot:

Butiksägaren på Gran Canaria greps för ett 100.000 kronorsbedrägeri på en norrman. Försvarsadvokaten presenterade ett kvitto med den norska namnteckningen i förhör där de listade artiklar för 4.589 euro. Norrmannen hävdar att han inte har någon kunskap om de varor som anges. Foto: Privat.

ANNONSE
ANNONSER